Határtalanul az Arany János iskolában
Tavaly nyert el pályázati támogatást az Emberi Erőforrások Minisztériumától a Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium. „Az ipari forradalom utáni történelmi és természettudományos fejlődés Magyarországon” című projekt a Határtalanul! program segítségével, az aradi Csiky Gergely Főgimnázium közreműködésével valósulhatott meg.
A magyar–magyar kapcsolatok elmélyítését, az elcsatolt területek múltjának és jelenének megismerését segíti az Emberi Erőforrások Minisztériumának Határtalanul! programja. Ennek keretében határon átnyúló rendezvénysorozatot szervezett a Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium.
A kezdeményezéshez csatlakozott a hegyvidéki oktatási intézmény testvériskolája, az aradi Csiky Gergely Főgimnázium. Patkó Lajos, az Arany János iskola igazgatója elmondta, hogy a tanév második felét felölelő, „Az ipari forradalom utáni történelmi és természettudományos fejlődés Magyarországon” című projektben tizedik évfolyamos hegyvidéki, valamint kilencedik évfolyamos természettudományi és humán tagozatos aradi diákok vettek részt, összesen negyvenhat tanuló.
A gyerekek négy napot töltöttek Aradon, megnézték Temesvárt és Vajdahunyadot, a kirándulásokon elsősorban a városfejlődéssel, valamint a vasút-, a bánya- és a hídépítéssel kapcsolatos építészeti emlékeket keresték fel. Megálltak Szegeden is, ahol a Nemzeti Emlékcsarnokban megismerkedhettek Klebelsberg Kuno, Herman Ottó, Szent-Györgyi Albert és Semmelweis Ignác életútjával, különös tekintettel az ország fejlődésében betöltött szerepükre.
A látogatást viszonzó aradiakra hasonlóan izgalmas programok vártak. A budapesti városnézést követően a hegyvidéki iskola Arany-termében megtartott kvíz résztvevői a Bajor Gizi Színészmúzeum jóvoltából a korszakot felidéző ruhákat próbálhattak fel. A jó hangulatú vetélkedő kérdéseit a projekt témájából, valamint az Arany iskola történetéből állították össze a szervezők.
Készül egy elektronikus és nyomtatott útikönyv, amibe a városlátogatások képei, valamint a diákok élménybeszámolói és tanulmányok kerülnek. Mint Aszódi Judit igazgatóhelyettes elmondta, a fiatalok komoly kutatómunkát végeztek az ipari forradalom társadalmairól, ezt színesítették az iskola történetével és a témába vágó 19. századi szépirodalom, a többi között Dickens munkáival. A projekt során külön figyelmet kapott a dunai gőzhajózás, valamint a Pest és Buda egyesítésével megkezdődő nagyarányú városfejlesztés, amibe a Városliget és a Hősök tere kialakítása is beletartozott.
Az igazgatóhelyettes szerint a tanulók számára rendkívül hasznosnak bizonyult a közös munka, bővült a történelmi és természettudományos tudásuk, amit jól hasznosíthatnak majd az érettségin is. Legalább ennyire fontos, hogy ízelítőt kaptak a határokon túl élő magyar kortársaik életéből.
sm.