Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Jovo_tavaszra_fejezodik_be_a_Szell_Kalman_ter_atepitese1

Jövő tavaszra fejeződik be a Széll Kálmán tér átépítése

Szinte hihetetlen, hogy oly sok ígérgetés után végre tényleg elkezdődött a Széll Kálmán tér fejlesztése. A tervek alapján egy modern, rendezett, az eddigiekhez képest sokkal jobban használható teret hoznak létre. A megújult csomópont átadására még bő egy évet várni kell; a munkálatok miatt ideiglenesen jelentősen megváltozott több villamos- és buszjárat közlekedése.

A Széll Kálmán tér a főváros egyik legforgalmasabb közlekedési csomópontja. Az elmúlt évtizedekben jelentősen leromlott az állapota, korábban azonban a felújítására vonatkozó egyetlen ígéret sem jutott el a megvalósítás fázisába. A régóta esedékes fejlesztés érdemi tervezését a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) – a fővárosi önkormányzat kiemelt beruházásainak megvalósításáért felelős szervezeteként – az alapoktól kezdte meg 2011-ben, mivel azt megelőzően nem történtek meg a szükséges előkészítő munkálatok.
Az elmúlt évek tervezési, engedélyezési és forrásbiztosítási munkáit követően a beruházás megkapta az építési engedélyeket. A teret érintő villamosvonalak fejlesztése a budai fonódó villamoshálózat projekt európai uniós forrásainak felhasználásával zajlik le, míg az egyéb munkálatokat fővárosi vagy állami forrásokból finanszírozzák. A tér teljes felújítására nettó 5,3 milliárd forint áll rendelkezésre.
A beruházás eredményeként új arculatú, az eddiginél sokkal jobban használható tér jön létre, ami erősíti a közösségi, a gyalogos és a kerékpáros közlekedés szerepét a térségben. A nehezen közlekedő idősek, mozgássérültek és a babakocsit toló szülők számára egyaránt jó hír, hogy a projekt részeként akadálymentes kapcsolatokat hoznak létre valamennyi irányban, s mozgólépcsőt és liftet építenek a Várfok utcai autóbusz-megállók felé. Az utasok szempontjait előtérbe állítva alakítják ki az autóbusz-végállomásokat és a villamosmegállókat, a peronok részben fedettek lesznek.
Megszüntetik a rendezetlen bódékat, egységesítik a tér építészeti arculatát, ezzel együtt növelik a zöld felületek arányát. Átalakul a metrólejárat jelenlegi épülete, lebontják az oldalsó épületszárnyakat. Az eddig szétszórtan elhelyezkedő funkciókat egy új, a tér északnyugati sarkán felépítendő szolgáltató épületben helyezik el, a BKK ügyfélközpontja is ott kap helyet. A gyalogosok tájékozódásához burkolatba rejtett, LED-világítású sávok nyújtanak majd segítséget.
A teret határoló utakat és a villamosvágányok nyomvonalát a maihoz hasonló módon, de részleteiben jobban átgondolva alakítják ki. Csökkentik az autóbusz-parkolók területének nagyságát, átépítik a Szilágyi Erzsébet fasor torkolatánál lévő közúti csomópontot, továbbá a fejlesztés során megteremtik a lehetőséget a fogaskerekű új, Széll Kálmán téri végállomásának kialakításához.
A kerékpárosok számára minden irányban kényelmesen és biztonságosan átjárhatóvá teszik a teret. Kerékpárutat jelölnek ki a Vérmező utcai rézsű tövében, mellette MOL Bubi állomást alakítanak ki.
A Széll Kálmán tér bontási munkálatai ez év elején kezdődtek meg. Buda legforgalmasabb tere várhatóan 2016 tavaszára újul meg, ám addig is – az egyes építési ütemekhez kapcsolódóan – több ízben megváltozik sok járat közlekedése. A rekonstrukció január 19-től várhatóan március elejéig tartó ütemében a tér belsejét is érintő bontási és építési munkák miatt több villamosjárat nem tudja megközelíteni megszokott megállóját, végállomását. Ezért a Széll Kálmán tér két oldalán ideiglenes villamos-végállomásokat alakítottak ki: az egyiket az Attila út és a Krisztina körút kereszteződésénél, a Széll Kálmán tér oldalában, a másikat pedig a Szilágyi Erzsébet fasor és a Káplár utca kereszteződésénél.
A 61-es villamos két szakaszra osztva jár: délen a Móricz Zsigmond körtér és az Attila út–Krisztina körút kereszteződésénél lévő ideiglenes végállomás között, északon pedig Hűvösvölgy és a Káplár utcai ideiglenes végállomás között. Az ideiglenes villamos-végállomásoktól a Széll Kálmán térre gyalogosan lehet eljutni: mindkettő mintegy 500 méteres távolságra van a metróállomástól, ami körülbelül 6-7 perces sétával elérhető.
Azok számára, akiknek kényelmetlenséget jelent a villamos két ága közti gyaloglás, a BKK a Királyhágó térig meghosszabbított útvonalú 91-es autóbusz igénybevételét ajánlja, erre a Nagyenyed utca megállóhelyen lehet átszállni további gyaloglás nélkül, ugyanazon a peronon. Így a villamosról átszállhatunk a buszra, és a Széll Kálmán tér érintésével – de a két ideiglenes végállomás közötti, körülbelül 500 méteres, 6-7 perces gyaloglást elkerülve – szállhatunk vissza a villamosra.

A 18-as villamos a Savoya Parktól, az 59-es pedig a Márton Áron tértől csak az Attila út és a Krisztina körút kereszteződésénél lévő ideiglenes végállomásig közlekedik. A Szent János Kórház és Farkasrét között utazóknak javasolják a Zugliget, Libegőig meghosszabbított vonalú 102-es buszt – az 59-es villamos és a 102-es busz ajánlott átszállási pontja a Kék Golyó utca megálló.
Az 59-es és a 61-es villamos helyett azok egy-egy szakaszán autóbuszokkal lehet utazni. Az 5-ös a Városmajor és a Körmöci utca megálló között, a 22-es, a 22A, a 155-ös, a 156-os és a 222-es a Szent János Kórház és a Széll Kálmán tér M között, a 91-es és a 102-es pedig a Szent János Kórház és a Nagyenyed utca között villamospótló busznak minősül. Az átszállásnál az egyszeri utazásra szolgáló jegyek használatakor a már érvényesített jeggyel lehet továbbutazni, de a kezelt vonal- és gyűjtőjegyeket átszállás után a jegy számkocka nélküli végén ismét kezelni kell.
A Széll Kálmán tér ideiglenes forgalmi rendjét úgy alakították ki, hogy a lehető legkevesebb kényelmetlenséget okozzák, és a téren áthaladó járatok mellett alternatív eljutási lehetőséget is kínálnak. Arra kérik azonban az utasokat, a szokásosnál 10-15 perccel hamarabb induljanak el, hogy biztosan időben elérjék úti céljukat.
Az építkezés miatt január 19-e óta jelentősen átalakult a Krisztina körút–Széll Kálmán tér–Szilágyi Erzsébet fasor csomópontjának közúti közlekedése is. A Krisztina körút felől érkezőknek kell a legjelentősebb változásokra számítaniuk, mivel a városból kifelé vezető irányba ideiglenesen megszűnt a Krisztina körút és a Szilágyi Erzsébet fasor közötti közvetlen átvezetés. A Krisztina körút felől érkezőknek először két forgalmi sávon jobbra kell kanyarodniuk, majd utána három ideiglenes jelzőlámpás csomóponton áthaladva érhetik el a Széll Kálmán tér északi oldalán futó útpályát, amelyen keresztül eljuthatnak a Szilágyi Erzsébet fasorba.

sz.

A Széll Kálmán tér érvényes forgalmi rendje, a közösségi és közúti közlekedési változások részletesen megismerhetők a folyamatosan frissülő www.bkk.hu/szellkalmanter internetes oldalon. A későbbi változásokról lapunk is beszámol.

 

 Az átépítés tervezői

A Széll Kálmán tér rekonstrukciójáról szóló koncepciót – így az átalakításkor követendő vezérelveket, a megvalósítandó elemeket – a fővárosi közgyűlés 2011 augusztusában fogadta el. A részletes tervek elkészítésére kiírt pályázatot a Főmterv Zrt. nyerte, a szerződést 2012 augusztusában írták alá. Az elnyert megbízás értelmében a társaság feladata volt a budai fonódó villamoshálózat, valamint az ahhoz szorosan kapcsolódó Széll Kálmán téri rekonstrukció megvalósításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, az engedélyezési eljárás lefolytatása, valamint a Széll Kálmán tér átépítéséről szóló városépítészeti és építészeti tervpályázat kiírása, ami 2012 novemberében zárult. A Finta Sándor fővárosi főépítész által vezetett, az érintett kerületek, az építészkamarák, a főváros és a BKK szakértőinek részvételével működő bírálóbizottság 2012 decemberében hirdette ki a pályázat eredményét. A pályázaton nyertes tervet az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-Terv Kft. csapata készítette. A Főmterv velük együttműködve – a többi díjazott vagy megvásárolt pályamű egyes elemeinek felhasználásával – készítette el a Széll Kálmán tér átépítésének részletes engedélyezési és kiviteli terveit. Jovo_tavaszra_fejezodik_be_a_Szell_Kalman_ter_atepitese2