Fórum a Győri út forgalomcsillapításáról
Négy és fél évvel ezelőtt az Avar és a Kapitány utcában élők megkeresésére kezdett el foglalkozni az önkormányzat a Győri út és térsége forgalomcsillapításának kérdésével. 2013 végén döntött arról, hogy a forgalomszabályozással kapcsolatos kiadások fedezete kerüljön be a kerület költségvetésébe. El is készült az átmenő forgalom korlátozását és a parkolási problémák enyhítését célzó komplex terv, amiről tavaly nyáron a postaládákba bedobott szórólapokon tájékoztatták az érintett lakosokat. Mindezt Fonti Krisztina alpolgármester idézte fel a MOM Kulturális Központban júniusban rendezett lakossági fórumon.
Összesen 1600 háztartásba juttatták el a tájékoztató anyagot. Ebben arra kérték a lakókat, hogy osszák meg az önkormányzattal a tervekkel kapcsolatos véleményüket, javaslataikat. A válaszadók többsége (71%) egyetértett a tervezett forgalmi változtatásokkal, míg 29%-uk egyéb javaslatokat fogalmazott meg, vagy kategorikusan elutasította a tervet.
Az elmúlt hónapokban a szakértők megvizsgálták a beérkezett lakossági javaslatokat, és több ízben is forgalomszámlálást végeztek. Az alpolgármester elmondta, hogy rövid időn belül, július elején a Győri úton víz- és csatornaépítési munkák kezdődnek, ezért ehhez kapcsolódóan, az útburkolat-helyreállítással összehangolva kellene belekezdeni a forgalmi átalakításokba – amennyiben erre igényt tartanak a környéken élők.
Az önkormányzat által kidolgozott terveket Borsodi László ismertette a fórum résztvevőivel. A polgármesteri hivatal városfejlesztési irodájának munkatársa elmondta: a forgalomszámlálások is alátámasztották azt, hogy a Győri úton és a környező utcákban hétköznap a reggeli és a délutáni csúcsidőszakokban északi irányban nagy az átmenő forgalom, mert sok autós ott próbálja kikerülni az Alkotás utca dugóit.
Ezt a „menekülő” forgalmat szüntetné meg a lakók által is megismert forgalomszabályozási terv, melynek lényege, hogy a Győri út egyirányúvá válna a Márvány utca felől a Bán utcáig, így a Csörsz utca felől érkezők nem tudnának áthaladni a Győri úton, hanem a Bán utca torkolatánál, egy körforgalomnál vissza kellene fordulniuk. Ezzel a megoldással az Avar utcában is megszűnhetne az átmenő forgalom, továbbá a Győri út egyirányúvá alakítható szakaszán 27 új parkolóhelyet lehetne kijelölni, így a jelenlegi 167 parkolóhely helyett 194 lenne a környéken.A lakossági fórumon felszólalók túlnyomó többsége nem értett egyet a bemutatott tervekkel. A legtöbben azt kifogásolták, hogy a változtatások miatt sokan csak az Alkotás utca felé kerülve tudnák autóval megközelíteni otthonaikat, ahol gyakoriak a torlódások.
Egy lakó szerint az jelentene megoldást, ha a Budapesti Közlekedési Központ jobban összehangolná az Alkotás utcai csomópontok jelzőlámpáit. Egy másik felszólalót zavarna, ha a Győri út és a Bán utca találkozásánál jelölnék ki az autósok visszafordulását biztosító körforgalmat, míg egy hölgy amiatt aggódott, hogy a csökkenő autóforgalom miatt esetleg bezárásra kényszerülhetnek bizonyos üzletek a Győri úton.
Volt olyan is, aki kiállt az önkormányzat által kidolgozott elképzelések mellett. Mint mondta, szerinte kompromisszumokat kell kötni annak érdekében, hogy csökkenjen a környékre zúduló átmenő forgalom, és ezt a célt jól szolgálná az ismertetett terv.
Kovács Lajos alpolgármester lapunknak úgy összegzett, hogy a tervek nem nyújtanak megoldást a lakók által felvetett több problémára, ezért újragondolást igényelnek. Hozzátette ugyanakkor azt is, hogy olyan koncepció valószínűleg sohasem születik, ami minden problémát orvosolni tud. Véleménye szerint a mostani terv túl sok mindent akart egyszerre megoldani, ezért elképzelhetőnek tartja, hogy a továbbiakban majd kisebb lépésekben, utcáról utcára próbálják kezelni a közlekedési problémákat.
Fonti Krisztina azt hangsúlyozta, hogy az önkormányzat koncepciójáról kikérték az összes érintett lakó véleményét, és azért tartottak fórumot, hogy megismerjék az ott élők álláspontját a részletes tervek esetleges megvalósításával kapcsolatban. „A szakemberek által kidolgozott elképzeléseket a fórum résztvevőinek többsége elutasította, az önkormányzat ezért ezt az álláspontot tekinti irányadónak. Nem valósítjuk meg a bemutatott tervek szerinti forgalomszabályozást és a körforgalom megépítését!” – jelentette ki az alpolgármester.
d.