Működik az „Arany-faktor”
Változatos diákprogramokkal búcsúztatta az idei tanévet a Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium. Volt ok az ünneplésre, hiszen – ahogyan az évzárón Patkó Lajos igazgató fogalmazott – működött az „Arany-faktor”, az iskolára jellemző támogató légkör a tanulmányi eredményekben is megmutatkozott. Sikeres évet zárt az intézmény, amely továbbra is erős hangsúlyt helyez a természettudományok oktatására, a néptánchagyományok ápolására, a sportra, a nyelvtanításra és a közösség még nagyobb egységbe kovácsolására.
Az érettségizőkön kívül a Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium összes diákja külső tanulmányi programokon vehetett részt az utolsó tanítási napon, ami méltó zárása volt az egész éves munkának. Az alsós osztályoknak ökorendezvényeket tartottak, a nagyobbak ellátogattak a sas-hegyi természetvédelmi területre, valamint várostörténeti sétákat tettek.
Erről is beszélt a tanévet értékelő Patkó Lajos igazgató, aki elmondta, hogy a közösségi programok szervezése, az oktatásfejlesztés és a tanulmányi eredmények tekintetében egyaránt sikeres az iskola, ami a pedagógusok és a mindenkori diákok munkáját dicséri. A konkrétumokról szólva az igazgató emlékeztetett: lezárult az Öveges Program megvalósítási szakasza, az elmúlt három félévben a természettudományos tárgyak élményszerű oktatását elősegítő kísérleti laboratóriumban az Arany tanulóin kívül további ötezer diák fordult meg a partnerintézményekből.
A természettudományos gondolkodást elősegítő, gyakorlatorientált képzés előnyeit az Arany valamennyi évfolyama megtapasztalhatja, hiszen a biológia-, fizika- és kémiaórák jelentős része az Öveges labor termeiben zajlik. Még az elsősök is ott végezhetik el az egyszerű kísérleteket.
A természettudományok népszerűsítése nem új keletű cél az iskolában: az MTA, a Magyar Innovációs Szövetség és különböző cégek segítségével 2009 szeptemberében adták át a kémia, biológia és fizika szaktantermeket, valamint -szertárakat. Ennek köszönhetően indulhatott el a kerületben elsőként a reálosztály, amely kiválóan szolgálja a tehetséggondozást. A diákok minden támogatást, tanulási eszközt megkapnak ahhoz, hogy leérettségizve valamelyik népszerű természettudományi karrierszakon folytathassák tanulmányaikat. Az idén tíz reálosztályos tanuló választotta az emelt szintű matekmatikaérettségit, amit 4,8-as átlaggal teljesítettek.
Az iskolában zajló nyelvoktatással kapcsolatban Patkó Lajos a hagyományos és emelt szintű oktatást nagyszerűen kiegészítő, egyben közösségépítő projektmunkákat emelte ki. A tanulók rendszeresen részt vesznek nemzetközi programokban, ilyen a 2013-ban kezdődő, ezen a nyáron lezáruló, „Mens sana in corpore sano” (Ép testben ép lélek) elnevezésű Multilaterális Comenius projekt is. Kilenc ország diákjaival dolgozhattak együtt, és fejleszthették nyelvtudásukat az Arany növendékei.
Többéves múltra tekintenek vissza a karitatív programok: az alsósok minden évben cipődobozokban gyűjtenek ajándékokat az erdélyi Válaszúton működő szórványkollégiumban élő és tanuló gyerekeknek, míg a 11. évfolyamosok rendszeresen végeznek segítő munkát egyebek közt a Gennaro Verolino iskolában és a Pető Intézetben. Az igazgató külön kiemelte a Határtalanul program részeként az aradi Csiky Gergely Főgimnáziummal kiépített együttműködést, ami lehetőséget biztosít a magyar–magyar diákkapcsolatok elmélyítésére.
Kitüntetett figyelmet kap a hagyományok ápolása is. A tantervi keretek közt megtartott néptáncórákon a világhírű Timár-módszert alkalmazzák, az iskola néptáncegyüttesének szakmai munkáját Timár Böske és a Csillagszemű Táncegyüttes tagjai irányítják. Az Arany a néptáncoktatás mentoráló intézménye, ami azt jelenti, hogy a más iskolákból érkező pedagógusok részére szakmai továbbképzéseket tartanak.
Patkó Lajos szerint a jó munka alapját az iskolára évtizedek óta jellemző támogató és családias légkör teremti meg. Az „Arany-faktor” kell ahhoz, hogy az intézmény valamennyi diákja és pedagógusa egy irányba haladjon.
Nem véletlenül járnak vissza örömmel egykori alma materükbe az öregdiákok, akik a közösségi programokon szívesen beszélnek iskolás élményeikről. Úgy tekintenek az Aranyra, mint második otthonukra, ezzel is példát mutatva az utánuk jövőknek.
(-ály)