Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Meg_zoldebb_lesz_a_fogaskereku

Még „zöldebb” lesz a fogaskerekű

A fogaskerekű fejlesztése révén mérséklődhet a környéken a közúti forgalom és a légszennyezés, az átépülő pályán pedig az új szerelvények kisebb zajjal közlekednek majd – hangzott el azon a közmeghallgatáson, amit a környezetvédelmi engedélyezési eljárást lefolytató illetékes kormányhivatal tartott meg a Jókai Klubban.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kérelmére a Pest Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztálya elindította a fogaskerekű vasút fejlesztéséhez szükséges környezeti hatásvizsgálati eljárást. A tervezők a hivatal által szervezett közmeghallgatáson a Jókai Klubban bemutatták a projekt tartalmát, valamint azt, hogyan érvényesülnek majd a különféle környezetvédelmi szempontok.
A terveket készítő Főmterv Zrt. projektvezetője, Ferencz Edina kiemelte, hogy a fogaskerekű vasút jelenlegi vonalát teljes körűen felújítanák, s annak érdekében, hogy jobban be tudják kapcsolni a város közlekedési hálózatába, meghosszabbítanák a Városmajortól a Széll Kálmán térig és a Széchenyi-hegytől a Normafáig. Az új szakaszokon a fogas villamosként közlekedne, lent a meglévő villamospályát használná, fent pedig új pálya épülne a Golfpálya út és a Hegyhát út érintésével az egykori Olimpia szálló környezetéig.
A vasút gyorsabban és sűrűbben járna a fejlesztés után. A járművek 20 perc alatt tennék meg a Széll Kálmán tér és a Normafa közti távot, s csúcsidőben 7,5 percenként követhetnék egymást.
A villamosüzemre is alkalmas új szerelvényekhez igazítanák a meglévő peronokat – ezek magasságát 95-ről 26 centiméteresre csökkentenék –, ahová utasvárókat, valamint a FUTÁR-rendszerhez kapcsolódó elektronikus tájékoztató táblákat is kihelyeznének. A régi pálya rekonstrukciójával együtt átépítenék az útátjárókat is, a Városmajor utca feletti vasúti hidat például kiszélesítenék, hogy alatta egy kanyarodósávot lehessen kijelölni.
A korszerűsített fogaskerekűn várhatóan többen utaznak majd, ezáltal a környéken mérséklődhet a közúti forgalom, ezzel együtt a légszennyezés is – jelentette ki a fórumon a környezeti hatástanulmányt készítő Vibrocomp Kft. ügyvezető igazgatója, dr. Bite Pálné. A mostani vonal mentén a korszerűbb járművek és a megújuló pálya révén csökken a zajterhelés, megszűnhet a csikorgás. A leendő Hegyhát úti szakasznál is lényegesen a határérték alatt marad majd a zajkibocsátás – tette hozzá.
Egy kérdés kapcsán Bakcsi Máté, a BKK csoportvezetője elmondta, hogy a műemléki védettségű svábhegyi állomást felújítanák, míg az új normafai végállomásnál kis üzemi épületet alakítanának ki, a környezetében nagy zöld felülettel. A Városmajorban található, nem túl esztétikus fogadóépületet, az „alumíniumbódét” elbontanák, valamint a négy üzemi épület közül kettőt teljesen átépítenének, ugyanakkor a két legrégebbi, 1929-ben épült csarnokot eredeti formájában őriznék meg.

z.