Jövőre 600 millió jut útfejlesztésekre
A helyi képviselő-testület döntése értelmében a kommunális adóból származó bevételt kizárólag út-, járda- és lépcsőfejlesztésekre, valamint -felújításokra lehet költeni. Arra, hogy pontosan melyik útszakaszok újuljanak meg, a választott, civil tagokból álló Hegyvidéki Útfejlesztési Testület (HÚT) tehet javaslatot. A HÚT novemberi ülésén elhangzott, hogy valamennyi 2016-ra tervezett felújítás elkészült, emellett számos jelentős fejlesztést is elvégzett a XII. kerületi önkormányzat.
Az egyik legjelentősebb útfelújítás a Mátyás király úton, a Hollós és a Csillagvölgyi út között zajlott. Jövőre megvalósulhat a Határőr út régen aktuális rekonstrukciója – mondta Váczi János alpolgármester. Mint kiemelte, a kerületi útépítéseket továbbra is a kommunális adóból finanszírozza az önkormányzat, jövőre várhatóan 600 millió forint jut útfejlesztésre és 200 millió karbantartásra.
A Mátyás király út rekonstrukciójára azért csak az idén kerülhetett sor, mert meg kellett várni a vízművek hálózatfejlesztését – hangzott el az ülésen. Váczi János hozzátette, hogy a tapasztalatok szerint az új aszfalton az autósok nagyobb sebességre kapcsolnak, ezért az önkormányzat több helyre kénytelen volt utólag fekvőrendőröket telepíteni. A Mátyás király úti felújítást viszont már előrelátóan, a sebességcsillapító bordák építésével együtt tervezték meg.
Elkészült a Jánoshegyi út teljes felújítása a buszforduló és a Libegő között, ahol gumiborítású futójárda épült. A turisták körében nagy népszerűségnek örvendő útszakaszt rendszámfelismerő sorompó védi az illetéktelen behajtóktól.
Megszüntették a csapadékvizet összegyűjtő, így nem várt jegesedést okozó burkolati hullámokat a Bürök utcában, s megújult a Korányi kórházat és a Budakeszi utat összekötő Pihenő út, ahol a járdát és a parkolót is újjáépítették. Rengeteg kátyú volt a Nárcisz úton, amit felújítottak a Stromfeld Aurél és az Orbánhegyi út között, és elkészült a járda térkövezése is.
Az év legfontosabb közlekedésbiztonsági fejlesztése a kútvölgyi csomópont körforgalommá alakítása volt. Megújult a közeli buszmegálló, szigetes gyalogátkelőhely létesült, és rendeződött a parkolási helyzet.
Ismét kényelmesen járható az Istenhegyi lépcső, megszépült a Szepesi utca lépcsője és az Alma lépcső. Megszűnt a botlásveszély a rendkívül forgalmas Pethényi lépcsőn, és befejeződött a Csaba lépcső felújításának utolsó szakasza.
Immár akadálymentes járda köti össze a Maros és a Városmajor utcát. Pótolták a Mártonlak utcai járda hiányzó szakaszát, felújították a Vilma úti és a Roskovics utcai járdát. Megváltoztatták a Hajnóczy József utca 10. szám előtti járda lejtését, aminek köszönhetően a csapadékvíz most már az úttest felé folyik.
Támfal készült az Irhás árokban, mivel korábban rendszeresen gurultak kövek és föld a rézsűről a járdára. Nagyméretű támfal épült a Karthauzi utcában, ezzel sikerült megállítani a partfal mozgását. Sok szülő autóval viszi gyermekét a Zugligeti Általános Iskolába, ezért az önkormányzat úgy döntött, reggel és délután használható parkolót alakít ki a szomszédos Fácános területén.
Szálka Miklós, a HÚT elnöke szerint örömteli, mennyi útszakasz, járda és lépcső újult meg egy év alatt. A Határőr út tervezett átépítésével kapcsolatban azt javasolta, hogy a parkolóállások burkolata készüljön kockakőből, ami nem csupán esztétikailag és technikailag, hanem gazdaságossági szempontból is a legjobb választás. Felhívta a figyelmet, hogy a Diós árok csúcsidőben rendkívül forgalmas, azonban a Józsa Béla utca és a János kórház közötti szakaszon, a rézsűs oldalon nincs járda. Ott egy támfal segítségével kialakítható lenne biztonságos gyalogjáró oly módon, hogy egyúttal akadályozva legyen az autók járdára állása.
A HÚT tagjai ezután javaslatokat tettek a jövőre esedékes feladatokra. Szóba került, hogy esőzés után rendszeresen megáll a víz a Trencséni utcában, míg a Matyó utcában a közeli nemzetközi iskola miatt sokszor szabálytalanul parkolnak a diákokat szállító szülők. Rimóczi János, a polgármesteri hivatal városfejlesztési irodájának vezetője elmondta, hogy az önkormányzat a következő esztendőben kiemelt figyelmet fordít a vízelvezetési problémák megoldására, a parkolási szabálytalanságokat ugyanakkor a Hegyvidéki Rendészet munkatársainak kell jelezni.
Váczi János szólt arról, hogy az említett iskola parkolót szeretne kialakítani a telken és kisebb részben az épület előtt. Kiderült, hogy a Béla király út felújítása fővárosi feladat, az Ada utca rekonstrukcióját pedig tervezi a Hegyvidéki Önkormányzat. A Törökbálinti úti zebra kialakítása kapcsán az alpolgármester azt javasolta, hogy a lakók szervezzenek aláírásgyűjtést, ugyanis a tapasztalatok szerint a főváros úgy nagyobb eséllyel támogatja a kerületi önkormányzat javaslatait.
Végezetül elhangzott, hogy az önkormányzat rendszámfelismerő rendszer kiépítését tervezi az Árnyas út védelmében, ahol a reggeli és délutáni behajtási tiltás ellenére még mindig jelentős a Budakeszi úti dugót kikerülő autóforgalom.
mm.