Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Vitazik_a_vilag_ifjusaga

Vitázik a világ ifjúsága

Közép-kelet-európai fiatalokat ösztönöz aktuális politikai és társadalmi kérdésekben való állásfoglalásra, kritikus gondolkodásra, nézeteik német nyelvű kifejtésére és álláspontjuk meggyőző képviseletére a „Vitázik a világ ifjúsága” elnevezésű vetélkedő. A program célja – a vitakultúrának mint a demokrácia legfontosabb eszközének fejlesztése mellett – a diákok nyelvi fejlődésének támogatása, miközben a tanároknak is izgalmas tananyagot biztosít.
A nemzetközi vetélkedő a Goethe-Institut, a Stiftung „Erinnerung, Verantwortung und Zukunft”, a Gemeinnütige Hertie-Stiftung és a Zentralstelle für das Auslandsschulwesen közös projektje, Magyarországon a Hanns-Seidel-Stiftung, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Konrad-Adenauer-Stiftung, a Magyarországi Németek Önkormányzata, az E.ON Hungária Zrt. és az ELMŰ-ÉMÁSZ Nyrt. támogatja. A 2015–16-os tanévben csaknem 2000 tanuló vett részt Magyarország mellett Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Oroszország, Szlovákia, Szlovénia és Ukrajna iskoláiból. Hazánk az idén több mint négyszáz versenyzővel és negyven felkészítő tanárral van jelen a programban.
A tizenhat honi projektiskolából az előzetes fordulók során harminckét diák jutott tovább, ők ezúttal iskolahálózati szinten mérhették össze tudásukat. A kvalifikációs fordulók egyikét a XII. kerületben, a Tamási Áron Általános Iskola és Német Két Tannyelvű Nemzetiségi Gimnáziumban rendezték meg Meskó Gyula igazgatóhelyettes vezetésével. Négy iskola nyolc tanulója szállt versenybe, köztük a Tamásiból Kulimár Ákos és Nikoletti Antal Kristóf.
„Megújítsák-e Magyarországon a kötelező olvasmányok jegyzékét?” és „Betiltsák-e Magyarországon 16 éves kor alatt a saját fotók posztolását?” – ez volt a verseny két témája. Az ezekről folytatott viták során a zsűri a résztvevők kifejezőkészségét, meggyőzőerejét, kommunikációs készségét, valamint ténytudását értékelve választott ki iskolahálózatonként négy továbbjutót.
Az eseményeket nemcsak az osztálytársak, barátok követték izgatottan, de a felkészítő tanárok is. Vajda Beáta, Tóth-Melcher Kerstin és Szabó Balázs, mint a jó edzők, még a szünetben is ápolták a versenyzők lelkét. „Ez évben elég bonyolultak voltak a vitatémák” – jelentették ki egyöntetűen. A felkészülés során folyamatosan konzultáltak tanítványaikkal, egymással személyesen és e-mailben, s tanácsadóként még egy informatikust is bevontak a pró és kontra vélemények kidolgozásába.
Az odaadó munka nem volt hiábavaló: a Karinthy Frigyes Gimnázium két tanulója, Bomba Máté és Kovács Györgyi, valamint a veszprémi Lovassy László Gimnáziumból érkező Csató Eszter mellett a tamásis Nikoletti Antal Kristóf jutott tovább. A tanárok és a diákok virággal és sok-sok fénykép elkészítésével ünnepeltek, ám nem tanácsos lazítaniuk, két forduló még hátravan ugyanis a május 25-i országos döntőig. A finálé első és második helyezettje képviselheti majd Magyarországot a nemzetközi döntőben, amit ez év őszén rendeznek meg a projektben részt vevő tíz ország győzteseinek küzdelmével Prágában.

Balajthy Anna