Lóvasút-épület:„kapu” a Normafához
A végéhez közeledik az egykori lóvasút-végállomás épületének rekonstrukciója a Zugligetben. Az EGT Alap és a magyar állam támogatásával, a műemléki helyreállításokat szakmai tanácsaival segítő norvég INTBAU Scandinavia közreműködésével zajló munkálatok részleteit, valamint a műemlék jövőbeli funkcióit sajtótájékoztatóval egybekötött rendezvényen ismertették a projektben részt vevő szervezetek képviselői.
„Érdekes látni a hasonlóságokat a zugligeti lóvasút-végállomás épületének helyreállítása, valamint más, norvégiai műemlék-felújítások között a felmerült problémákat és az azokra adott válaszokat illetően” – mondta Audun Engh, az INTBAU Scandinavia vezetőségi tagja és projektmenedzsere a XII. kerületben megvalósuló beruházás koncepciója kapcsán. A norvég szervezet képviselője két oslói villamos-végállomás rekonstrukcióját is megemlítette példái sorában: mindkét csarnoképületben – amely a zugligeti állomáshoz hasonlóan már régen elvesztette eredeti funkcióját – kulturális célú hasznosítás történt. Az egyikben rendezvényközpontot, a másikban villamosmúzeumot alakítottak ki.
A Zugligeti úti műemlék faszerkezeteinek felmérését és felújítását szakmai tanácsaival segítő INTBAU Scandinavia munkatársa beszélt arról is, hogy az épület rendkívül rossz állapotba került az elmúlt évtizedekben, ám így is megmaradt a fából készült homlokzati díszek jelentős része. A végéhez közeledő felújítás Audun Engh szerint „fantasztikus példája annak, milyen kiváló eredményeket lehet elérni elkötelezett emberekkel”.
„Sokat dolgoztunk azon, hogy a régi fa tetőszerkezet minél több elemét megőrizhessük, ennek érdekében számos egyedi megoldásra volt szükség” – szólt a rekonstrukció részleteiről Vida Balázs, a Hegyvidéki Városfejlesztő Kft. ügyvezetője. Az épület két szélső, pavilonszerű részében az eredeti tetőszerkezet 70%-át meg lehetett őrizni, középen viszont – ami az 1920-as évek elején történt beépítésig oldalról nyitott várócsarnok volt – új tetőzetet kellett emelni, ott csak „tanúfák” maradtak az eredeti szerkezetből.
A műemlék helyreállításával párhuzamosan egy új épületrészt is kialakítanak a hegyoldalba süllyesztve, valamint bővítik a pinceteret, ahol egyebek mellett a gépészeti berendezéseket helyezik el. Az épülettömb hűtését és fűtését korszerű és környezetbarát talajszondás rendszer biztosítja majd, ehhez nyolcvanméteres mélységbe fúrtak le csöveket a földbe.
A régi és az új épületrészeket a kulturális örökségeink ápolásáért, megőrzéséért is dolgozó Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény veheti birtokba hamarosan. Az intézmény vezetője, Balázs Attila a sajtótájékoztatón felidézte a hajdani zugligeti lóvasútvonal történetét, kitérve arra, hogy a régi végállomás-épület a kerület és a főváros históriája, valamint közlekedés- és irodalomtörténeti szempontból egyaránt kiemelkedő jelentőségű. A helytörténeti gyűjtemény a környékbeli természetjárás, sportolás, vendéglátás, valamint a lóvasút-közlekedés múltját szeretné bemutatni az egykori indóházban kiállítások, múzeumpedagógiai foglalkozások, helytörténeti séták és egyéb programok szervezésével.
A megújuló épület működéséhez kapcsolódva kommunikációs arculati pályázatot írt ki a Hegyvidéki Önkormányzat – adta hírül Szabó Krisztina, az önkormányzat kommunikációs vezetője. A pályázat célja, hogy az emblémák, feliratok, tájékoztató táblák, plakátok könnyen azonosíthatóvá tegyék a Lóvasút kulturális és rendezvényközpont épületét és annak szolgáltatásait, tükrözzék a modern és a régi, a természeti táj és az épület kapcsolatát, harmóniáját, egyúttal kifejezzék azt is: a Lóvasút a Normafa „alsó kapuja”. Szabó Krisztina hozzátette: a pályázati anyagokat elbíráló hétfős szakmai zsűri legalább két, legfeljebb három megvalósításra alkalmasnak tartott pályaművet jelöl majd meg. Ezek közül nyilvános szavazás keretében választhatják ki a Hegyvidéken élők a nekik leginkább tetsző tervet.
z.
