Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola
A fenntartható, tudatos fogyasztást bemutató és népszerűsítő szakmai témahetet rendeztek a Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Budai Középiskolájában. A rendezvénysorozat előzménye, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pályázatán a hegyvidéki oktatási tanintézmény elnyerte a Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola címet. Ez a fiatal fogyasztókért tett intézkedéseket, hozzáállást ismeri el, amelyek előmozdítják a fenntartható tudatos fogyasztói szemlélet általánossá válását, és bővítik a gyakorlatban használható ismereteket.
Ennek megfelelően a január végi témahét programját a közgazdasági, ügyviteli és műszaki tárgyakat oktató tanárokból álló szakmai munkaközösség a fogyasztóvédelemmel foglalkozó szakmai szervezetekkel együttműködve állította össze. A nyitónapon a tudatos vásárló 12 pontját tartalmazó, könyvjelzőnek is használható tombolákat osztottak szét, amikkel a témába vágó szakmai könyveket nyerhettek a diákok.
A délelőtti előadásokon a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Szatyor Egyesület előadói voltak az iskola vendégei, valamint bemutatófoglalkozásokat tartottak az iskola tanárai. Kirschner Zita a pénzügyi tudatosságról beszélt, Kecskés Ferenc pedig a leggyakoribb vásárlási szokásainkat állította szembe az ENSZ Fenntartható Fejlődési Célok irányelvben foglaltakkal.
Délutánonként kereskedelmi egységeket látogattak meg a tanulók, több osztály bekapcsolódott a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum „tudatos vásárló” múzeumpedagógiai foglalkozásába, míg a végzős szakgimnáziumi osztály a Budapesti Értéktőzsde munkájával ismerkedett meg. Mivel a program egybeesett a vizes élőhelyek február 2-ra eső világnapjával, az öko-munkaközösség kiállítást szervezett az iskola aulájában, ahol halakat formázó, üres PET-palackok segítségével alakítottak ki egy vizes élőhelyet.
A témahetet lezáró nagyszabású vetélkedőn a 3-5 fős csapatok újrahasznosított alapanyagokból saját kezűleg készült termékeket és szabadon választott, környezettudatos technológiákat ismertető prezentációkat mutattak be a szakértő zsűrinek – ezekből az iskola folyosóján rögtönzött kiállítás készült –, valamint pénzügyi és a környezettudatosságot érintő feladatokat kaptak. A győzelmet az utolsó éves kereskedelem–marketing tagozatos szakgimnáziumi osztály csapata szerezte meg, a második helyezett a 9. évfolyam két tannyelvű gimnáziumi osztálya, a harmadik pedig a szakgimnázium 11. évfolyamának közgazdasági osztálya lett. Nyereményüket közösségi programok megvalósítására használhatják fel.
A közel háromszáz diák aktív részvételével lezajló témahéttel nem ért véget a fogyasztói tudatosságra nevelés, a tervek szerint a jövőben rendszeresen szerveznek a mostanihoz hasonló rendezvényeket a Budai Középiskolában.
mm.