Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Automentes_nap1

Autómentes nap – előnyben a közösségi közlekedés

A gyülekező sötét fellegek nem kecsegtettek túl jó idővel, mégis sok hegyvidéki család felkerekedett, hogy kilátogasson a lezárt Csörsz utcában első alkalommal megrendezett Hegyvidéki Autómentes Napra. Jól döntöttek: az eső végül nem eredt el, sőt délután a nap is előbukkant rövid időre, így nyitástól zárásig élvezni lehetett a változatos szabadtéri programokat.

„Az itt megjelentekkel ellentétben kishitűen egy esernyővel indultam el otthonról” – mosolygott Kovács Lajos alpolgármester, a Halász Judit-koncertre érkező jelentős számú családos közönséget köszöntve. Mint elmondta, az önkormányzat igyekezett új tartalommal megtölteni a tizennegyedik alkalommal meghirdetett Hegyvidéki Őszt. A nagy múltú programsorozathoz kapcsolódva ezért az idén először autómentes napot rendezett a Csörsz utcában, hogy az autózás helyett a közösségi közlekedést, valamint a gyalogos, kerékpáros és az elektromos meghajtású, környezetbarát közlekedési formákat népszerűsítse.
Erre mi sem alkalmasabb, mint hogy a vendégek egymás után kipróbálhatják a különféle villanymotoros járgányokat. A Nemzetgazdasági Minisztérium kezdeményezésére alapított e-Mobi Nonprofit Kft. standjánál a felnőttek elektromos rollerekkel, önegyensúlyozó segwayekkel és hoverboardokkal tehettek néhány kört, míg a gyerekek távirányított elektromos kisautókban élhették át a hangtalan suhanás élményét.
„A könnyű elektromos járművek egy része csak a játékot, a szórakozást szolgálja, más részük viszont valódi alternatívája lehet az autózásnak. Az elektromos rollereket és kerékpárokat világszerte egyre többen használják a városokban a napi, főként rövid távú közlekedésre; az e-bike-okból csak Németországban már több mint egymillió darabot adtak el” – világosította fel a látogatókat Tóth Balázs, az e-Mobi munkatársa.
Az elektromos meghajtású járművek használatánál is környezetkímélőbb megoldás a gyaloglás, valamint a klasszikus értelemben vett rollerezés vagy kerékpározás, amikor csak a saját erőnkre hagyatkozhatunk. Meglepő, de a villanymotoros csodák mellett a hagyományos rollerek és kisbiciklik is sok apróságot vonzottak, sosem állt üresen a MOM Sport és a XII. kerületi rendőrkapitányság akadálypályája.Automentes_nap2Azok a gyerekek, akiknek volt türelmük végigállni a hosszú sort, a kerékpárok nyergéből egy vadonatúj MAN Lion’s City autóbusz vezetőfülkéjébe pattanhattak a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jóvoltából. Akadtak olyanok is, akik egyszerűen csak azt élvezték, hogy az álló busz belsejében szaladgálhatnak, és a fogantyúkba kapaszkodva himbálózhatnak anélkül, hogy emiatt a buszvezető vagy egy mogorva utastárs mérgesen rájuk förmedne…
Valószínűleg az önfeledt buszozás is ihletet adott a Klímabarát Települések Szövetsége sátránál helyet foglaló kicsiknek, akiket arra kértek, rajzolják le a „jövő járgányát”, vagyis egy olyan környezetbarát közlekedési eszközt, amivel száz év múlva utazhatnak majd az emberek. Az alkotások már láthatók a Facebookon (www.facebook.com/klimabarat), ahol bárki szavazhat az általa legjobbnak ítélt rajzra.
A szavazás zárását követően egy közönségdíjast, valamint a szövetség által kiválasztott három nyertest hirdetnek ki, rajzaikat 3D nyomtatóval keltik majd életre. Az eredményeket a tervek szerint október 17-én, a Klímabarát esték című rendezvénysorozat következő programján ismertetik.
Az autómentes nap többi kiállítója is ajándékokat ajánlott fel mindazoknak, akik az önkormányzat zöld irodájának pultjánál regisztrálták magukat, és igazolták, hogy autó helyett egyéb közlekedési eszközzel, például rollerral vagy kerékpárral, görkorcsolyával vagy babakocsival, busszal vagy „lábbusszal” érkeztek a rendezvényre. Az ajándékcsomagokat a Sirály sétány színpadán, a koncertek után sorsolták ki a szervezők.
„Ez a nap a figyelemfelkeltésről szólt. Arról, hogy vannak alternatívái a hagyományos autós közlekedésnek” – összegezte a nagy érdeklődéssel kísért programot Rózsa Zoltán, a zöld iroda vezetője, aki kitért arra is, hogy a hegyvidéki közlekedés „zöldítését” szem előtt tartva mostanában több fontos projektben is részt vesznek.
Együttműködési megállapodást kötöttek a BKK-val azzal a céllal, hogy minél több elektromos busz közlekedjen a hegyvidéki járatokon, továbbá előrehaladott tárgyalásokat folytatnak annak érdekében, hogy az elektromos bringakölcsönzési szolgáltatás mintaprojektje itt, a XII. kerületben induljon el. A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-vel megállapodtak arról, hogy az idei próbajáratok sikere alapján az egész kerületre kiterjesszék az elektromos kukásautó-járatokat. Az itt élők javaslatai alapján pedig kijelölték azokat a forgalmasabb helyszíneket, ahová az idén összesen huszonöt kerékpártámaszt telepít majd az önkormányzat.

d.