„Könnyűzenei” séta a Farkasréti temetőben
A temetői kultúra egyúttal különleges művészeti élmény is, amely egy-egy ország, nemzet karakterét is jellemzi. A hírességek neves képzőművészek által készített síremlékei gyakran kiemelkedő művészi alkotások, és komoly esztétikai élményt jelentenek.
Nagy államférfik, politikusok, történelmi személyiségek mellett a hazai irodalom, kultúra és tudomány számos nagysága nyugszik a Fiumei úti Nemzeti Sírkertben, azonban a magyar művészvilág sokkal több jeles képviselője talált végső nyugalomra a Farkasréti temetőben. Sőt, a vonatkozó irodalomban olyan vélemény is olvasható, hogy még a kolozsvári Házsongárdi temető neves halottainak számához képest is Farkasrét „vezet”.
Az idén tavasszal a klasszikus zene és a színművészet olyan óriásainak síremlékeit kerestük fel, mint Bartók Béla, Kodály Zoltán és Solti György, Bajor Gizi, Karády Katalin és Jávor Pál. Június utolsó napján a hazai könnyűzene kiválóságainak sírjai következtek, annál is inkább, mert e műfajnak minden bizonnyal több híressége nyugszik Farkasréten, mint bárhol másutt a fővárosban vagy vidéken. A viharos, esős hét után napsütéses, de mérsékelten meleg, igazi kirándulóidőben jártuk be a temetőt Szilágyi Rita avatott kalauzolásával.
Elsőként a lapunkhoz is kötődő zenész, újságíró, Muzsay András (1946–2015) sírjánál álltunk meg. Ő gitáros-énekes előadóművészként is ismert volt, dalokat írt, verseket zenésített meg, több száz angol, amerikai, ír és skót dalt fordított le például a 100 Folk Celsius, vagy a Bojtorján együttes számára. Ezek közül a legismertebb a Paff, a bűvös sárkány. Két évtizeden át újságíróként dolgozott, számos cikke jelent meg a Hegyvidékben is.
Benkó Sándor (1940–2015) Kossuth-díjas zenekarvezető a hazai jazz legismertebb képviselője volt. A Benkó Dixieland Band több mint ötven éven át népszerűsítette a műfajt itthon és a világ legtávolabbi pontjain. Sok világhírű vendégművésszel játszottak, megszámlálhatatlan mennyiségű lemezt adtak ki.A művészparcellához vezető úton a zenei világhoz kapcsolódó további síroknál is emlékeztünk, így Kodály Zoltánénál újfent, amelyen a művészi nőalak Pátzay Pál alkotása. Bágya András kopjafával jelölt síremlékénél, valamint Eisemann Mihály, Polgár Tibor és Fényes Szabolcs zeneszerzők sírjai előtt is eltöltöttünk néhány percet.
A művészparcellában nyugvó Hofi Géza (1936–2002) nemcsak kiemelkedő humorista és előadóművész volt, de igazi „jazzvénával” is rendelkezett. Eredeti kiállása, Louis Armstrongra emlékeztető, rekedtes orgánuma egyedülállóvá tette őt a hazai könnyűzenében. Legismertebb tévés sikere talán a We Are the World című nagy sláger paródiája, a Piál a Föld volt, amit a világ leghíresebb pop-, rockénekeseinek bőrébe bújva adott elő, Michael Jacksontól Stevie Wonderig, Tina Turnertől Ray Charlesig sok mindenkit eljátszva.
A Kossuth-díjas Szabados György (1939–2011) zongoraművész-zeneszerző puritán síremléke olyan, mint a zenéje: minden sallangtól mentes, egyszerű és direkt. A magyar avantgárd jazz úttörőjének és mindmáig legjelentősebb alakjának hazai és amerikai művészekkel adott koncertjei és lemezfelvételei a szabad, improvizatív zene kiemelkedő teljesítményei. Az egyébként orvos muzsikus nagy gondolkodó volt, írásai nyomtatásban is megjelentek.A legendás énekes, Szécsi Pál (1944–1974) népszerűsége a mai napig töretlen, pedig már évtizedek teltek el tragikus halála óta. Minden korosztály kedvelte-kedveli őt nemcsak remek hangja, de a hazai zenei világban egyedülálló sármos előadásmódja miatt is.Tomsits Rudolf (1946–2003) trombitaművész, a magyar jazzélet ikonikus figurája tagja volt annak a csapatnak, amely a legkorábban képviselhette hazánkat a Montreux-i Jazzfesztiválon. Külföldön is elismert zenésznek számított, éveken át vezette az Újvidéki Rádió Nagyzenekarát. Különleges síremlékén violinkulcsba foglalva áll nevének kezdőbetűje, és persze rajta van hangszere, a trombita is.A művészparcellát elhagyva, nem messze onnan, ugyancsak trombitával ékesített sírt találunk. Az autóbalesetben elhunyt Zsoldos Imre (1919–1985), Tomsits mestere, a Rádió Tánczenekarának, majd a Stúdió 11-nek a vezetője nyugszik ott feleségével, Sárosi Katalin (1930–2000) énekesnővel együtt. Jóval távolabb Cseh Tamás (1943–2009) sírját egyszerű kereszt jelöli. Kívánságára került édesanyja közelébe. Az ő szinte beskatulyázhatatlan művészete új műfajt teremtett a hazai könnyűzenében.Egyszerű síremlék alatt pihen édesanyjával együtt az az ikonikus gitárművész, aki a világ legismertebb magyar jazz-zenésze lett. Szabó Gábor (1936–1982) a magyar forradalom és szabadságharc után került Amerikába, ahol páratlan karriert futott be. Itthon „agyonhallgatták”, habár volt néhány fellépése az 1970-es években. Képpel együtt felvett rádiófelvételét, majd pár évvel később a Hilton báltermében adott koncertjét a televízió rögzítette, és még napjainkban is sokszor műsorára tűzi.
Szabó drogfüggőségét itthon kezelték, korai halála azonban megakadályozta tervei megvalósításában, miszerint a hazai jazzelit tagjaival akar koncertezni és lemezeket készíteni. Gypsy Queen című kompozíciója a Santana együttes tolmácsolásában lett világsiker. A világzene feltalálója volt – akkor, amikor ez a fogalom még meg sem született. Művészetében a magyar népdalok hatása éppúgy felismerhető, mint a latin zene, vagy az indiai ragák.
Földbe helyezett urnasírokban nyugszik a Farkasréti temetőben Cserháti Zsuzsa, Baronits Zsolt, Máté Péter és Som Lajos. Cserháti Zsuzsa (1948–2003) a hazai popzene fényes csillaga volt. Magas bokrok rejtette, pici sírja talán azt a méltatlan mellőzöttséget szimbolizálja, amit az üstökösként feltűnő, kiemelkedően tehetséges énekesnőnek el kellett viselnie. Éppen a pályára való reményteli visszatérését akadályozta meg korai halála.
Baronits Zsolt (1944–1999), a progresszív jazz-rock zenetörténeti fontosságú együttesének, a Syriusnak volt az alapítója, szaxofonosa és zenekarvezetője. A csapat hazai könnyűzenére gyakorolt hatását jól mutatja a kiváló hazai jazz-zenészekből álló Syrius Legacy koncert- és lemezsikere.
Csaknem százötven dal fémjelzi Máté Péter (1947–1984) munkásságát, ami annál is inkább óriási teljesítmény, mivel az énekes tragikusan fiatalon hunyt el. Elmegyek című dala Sylvie Vartan előadásában világsikerré vált.Som Lajos (1947–2017) a hazai hard rock egyik legnagyobb figurája volt. Számos együttesben játszott basszusgitárosként, a Tűzkeréktől a Senátorig, de legnagyobb sikereit a Piramisban aratta.
Márton Attila
A tematikus temetőlátogatások folytatódnak, legközelebb a sportvilág nagyjainak síremlékeinél emlékezhetnek az érdeklődők. Találkozó: augusztus 4-én, szombaton 10 órakor a Farkasréti temető főbejáratánál lévő griffszobornál.