Játékos tanulás a „zöld” családi sportnapon
Az egészséges életmód iránti érdeklődés és a környezettudatos gondolkodás kialakítása a gyerekekben – ezek a fő céljai a Mackós Óvoda hagyományos „zöld” családi sportnapjainak. Az idén a rossz idő miatt a csoportszobákban és a tornateremben teljesítették az óvodások az akadálypályát, szüleik segítségével.
„Örökös Zöld Óvodaként arra törekszünk, hogy a hozzánk járó gyerekekben minél fiatalabb korban kialakítsuk az egészséges életmód iránti érdeklődést és a környezettudatos gondolkodást. Fontosnak tartjuk az élményközpontú, közvetlen tapasztalatszerzésen alapuló ismeretátadást, a játékos tanulást. Ez kell ahhoz, hogy magától értetődővé váljon a növények, állatok és életterük tiszteletben tartása, a környezeti értékek felismerése és megóvása, a természetes és az ember által létrehozott környezettel való harmonikus kapcsolat. Arra tanítjuk óvodásainkat, hogy ha lekapcsolják maguk után a villanyt, nem dobják el az utcán a csokoládé csomagolását, összegyűjtik otthon az újrahasznosítható papírt, vagy az italos kupakokat, máris sokat tettek a fenntartható fejlődésért” – beszélt lapunknak a Mackós Óvoda „zöld” szemléletéről Budaházi Márta óvodavezető a hagyományos családi sportprogram előtt.
Bár eredetileg a kertben lett volna a játékos verseny, az eső közbeszólt, így a csoportszobákban és a tornateremben mutathatták meg ügyességüket az óvodások, akik szüleikkel, nagyszüleikkel, testvéreikkel közösen oldottak meg különböző feladatokat. Minden állomáson pecsétet kaptak – a megtelt pecsételőlapért cserébe alma és frissítő gyümölcslé, mentás és citromos víz járt az összes résztvevőnek.
Ezeknek különösen az óvodások örültek, hiszen valóban minden energiájukat beleadták, hogy hibátlanul teljesítsék a sokszor, bizony, egyáltalán nem egyszerű próbatételeket. Mírának a madárfelismerés mellett az összekötött lábbal ugrálás tetszett a legjobban. Nevetve mondta, hogy ugrálni mindig jó móka. Egyetértett vele Alda, aki anyukájával úgy ment végig a pályán, hogy egyszer sem estek el. Simonnak viszont a célba dobás volt a kedvence, rontás nélkül hajította be a műanyag flakonokat a szelektív gyűjtőkbe.
A nap végén az óvónők szülői elégedettségmérő kérdőívet osztottak ki, amelyet név nélkül tölthetnek ki a családok. Ebből számos információhoz jutnak a szakemberek, és a felmerülő javaslatokat, kéréseket is figyelembe veszik, amikor kialakítják a következő nevelési évre vonatkozó terveket.
Az idén először – a Hegyvidéki Önkormányzat támogatásával – a Magyar Egészségcoaching Alapítvány egészségprogramjával egészült ki a családi nap. Dietetikus és egészségfejlesztő szakemberek személyre szabott segítséget nyújtottak a hozzájuk forduló szülőknek. A különböző ételérzékenységgel rendelkező gyerekek számára fogyasztható süteményeket, valamint házi készítésű gyümölcs- és zöldségleveket is lehetett kóstolni náluk. A nagycsoportosok anyukái-apukái pedig ötleteket kaptak, hogy milyen egészséges tízórait, uzsonnát vagy akár desszertet csomagolhatnak leendő iskoláskorú gyermekeiknek.
Kanizsárné Vaskó Nikolett dietetikus elmondta, nagyon fontos, hogy iskolába indulás előtt a kicsik mindig reggelizzenek otthon. Egy-két falat segít a megfelelő koncentrációban, megelőzhető vele, például, a hasfájás és hosszú távon az elhízás is. Tízóraira és uzsonnára lehet csomagolni tisztított gyümölcsöket és/vagy zöldségeket olajos magokkal, teljes értékű gabonát tartalmazó kekszet, teljes kiőrlésű lisztből készült zsemlét sovány felvágottal és zöldséggel.
Az egészséges tízóraihoz és uzsonnához hozzátartozik a megfelelő mennyiségű folyadék. Nem szabad megfeledkezni reggelente egy palack víz bekészítéséről sem. Nyáron különösen figyelni kell a folyadékbevitelre. Egy kisiskolás napi szükséglete 1,6-1,9 liter, ennek legalább a fele tiszta víz legyen. Ezenkívül egy-két pohár 100%-os, frissen facsart zöldség- vagy gyümölcslé, a tej, tejtermékek, a levesek, főzelékek, zöldségek és gyümölcsök folyadéktartalma is hozzájárul a megfelelő hidratáltsághoz. Sportoláskor, betegség esetén a napi mennyiség két-háromszorosára is szükség lehet.
-os