Figyelmeztető táblák a gyalogosok védelmében
A Hegyvidéken élők szavazatai alapján tizenkét utcában jelentek meg táblák és felfestések a gyalogosok biztonsága érdekében. Az önkormányzat a „Járjunk együtt!” kampánya részeként kísérleti jelleggel „nyitott járdát” alakított ki az Edvi Illés utcában, aminek tapasztalatai alapján kezdeményezi a KRESZ módosítását, emellett bejelentette, hogy a korábbi évekhez képest megkétszerezi a járdaépítésekre fordítható pénzügyi keretét.
A Normafa Óvodához vezető Őzike köz járda nélküli, szűk, ugyanakkor az óvoda miatt jelentős gyalogosforgalmú utca. Egyike annak a tizenkét új helyszínnek, ahol a „Járjunk együtt!” címmel meghirdetett kampány keretében az autósokat fokozott óvatosságra intő táblákat helyeztetett el, és piktogramokat festetett fel a Hegyvidéki Önkormányzat.
„Sok hegyvidéki utcában nincs rá hely, vagy csak hatalmas beton támfalak építésével, zöld területek megszüntetésével lehetne járdát kialakítani. Ezért autósként, kerékpárosként és gyalogosként, gyermekként, babakocsit toló szülőként vagy idős emberként meg kell tanulnunk együtt élni és közlekedni” – vázolta a helyszínen a kerületi közlekedésbiztonsági kampány hátterét és célját Pokorni Zoltán polgármester.
Elhangzott, hogy a Hegyvidéken százharminc járda nélküli utca található. Az itt élők dönthették el szavazataikkal az elmúlt hetekben, hogy hová kerüljenek az autósokat figyelmeztető táblák és felfestések. A legtöbb voksot az Árnyas út, a Diós árok, a Csillagvölgyi út, a Gaál József út, az Irhás árok felső szakasza, a Melinda út, az Óra út, az Őzike utca és köz, a Tamási Áron utca, a Széchenyi-emlék út és a Zalatnai utca kapta, így a Városkúti úti teszthelyszín után ezekben az utcákban is megjelennek a figyelemfelkeltő emblémák.
A polgármester kitért rá, hogy az Edvi Illés utcában kísérleti jelleggel „nyitott járdát” hoztak létre: az út egyik szélén szaggatott vonallal gyalogossávot jelöltek ki, amit az autósok – kellő körültekintés után – csak kerülés céljából használhatnak. Amennyiben a kísérlet beválik, a Budapest Közút Zrt.-vel, valamint az Innovációs és Technológiai Minisztériummal közösen kezdeményezik a KRESZ módosítását, így országszerte bevezethetik a gyalogosok biztonságosabb közlekedését szolgáló új közúti jelzéseket és táblákat. Az önkormányzat, ahol megfelelő az adottság, új járdákat is kialakít; a most induló hároméves járdaépítési programra az eddigi költségvetési keret dupláját fordítja majd.
A „Járjunk együtt!” kampányt több közismert ember is támogatja, köztük Jakupcsek Gabriella műsorvezető, aki sokakhoz hasonlóan egy járda nélküli utcában él családjával. Mint mondta, gyermekeivel és unokájával, babakocsival, rollerrel vagy kiskutyával rendszeresen sétál a környéken, ahol a járművezetők nem mindig figyelnek a gyalogosokra. Egyre gyakrabban találkozik a keskeny utcákat kerülőként használó, helyismeret nélküli autósokkal, akik számára a figyelmeztetés különösen hasznos lehet.
Véleményét a négygyermekes Tóth Frank is osztja. A vízilabdázó arról beszélt, hogy családjával egy csendes hegyvidéki utcában lakik, ahol a gyermekei biciklizni, görkorcsolyázni szoktak, ám nagyon kell figyelnie rájuk, mert a kis forgalom ellenére is elszáguld arra egy-egy jármű időnként. Úgy látja, a sofőrök sokszor türelmetlenek a gyalogosokkal szemben, akik alig tudnak félreállni a szűkebb útszakaszokon.
„Tudatosítani kell mindenkiben, hogy az utcák közös használatú terek!” – Smilo Dávid építész ennek jelentőségét emelte ki az önkormányzat kezdeményezése kapcsán. A városfejlesztéssel is foglalkozó Paradigma Ariadné építészstúdió munkatársa szerint Amerikától Anglián át Hollandiáig számos nemzetközi példa bizonyítja, hogy azokon a helyeken, ahol nem választják szét épített akadályokkal a gyalogosokat és az autósokat, minden közlekedőt arra kényszerítenek, hogy figyeljen a többiekre.
z.