Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Nemzetközi program ELTE-s diákokkal

A Plant for the Planet elnevezésű nemzetközi kezdeményezés néhány hónapja mutatkozott be a Hegyvidéki Kulturális Szalonban Sebestyén Zita és Bodányi Cecília jóvoltából. A természetvédelmi program a környezeti terhelés csökkentése érdekében sok egyéb mellett azt a feladatot tűzte ki célul, hogy a gyerekek ültessenek el egybillió fát a világ minden pontján. Az alapötlet még 2007-ben egy német kisdiák, a kilencéves Felix Finkbeiner fejéből pattant ki, aki úgy gondolta, ily módon lehetne a leghatékonyabban ellensúlyozni a káros szén-dioxid-kibocsátást.Nemzetkozi_program_ELTE-s_diakokkal1

A XII. kerületi rendezvényen 37 általános iskolást, 3 tanárt és 2 óvodást ünnepélyes keretek között a Plant for the Planet célkitűzéseit népszerűsítő, a különböző projektek megvalósítását támogató klímanagykövetté avattak. Köztük volt az ELTE Gyertyánffy István Gyakorló Általános Iskola tizenkét diákja, akik tevékeny részt vállaltak az iskolájukban szervezett tanév végi környezetvédelmi nap lebonyolításában.

Csoportokba osztva négyszer negyven perces foglalkozásokon vettek részt a gyerekek. Az egyik állomáson a klímanagykövetek kortársaiknak mutatták be a programot, emellett szóba került a globális felmelegedés, a klímaváltozás és a hulladékkezelés is. Több mint háromszáz famagot ültettek el joghurtos poharakban; az elképzelések szerint a kihajtó növényeket a fiatalok – lehetőségeik szerint – a szabadban tovább nevelik.

A harmadikba járó Szofi szerint érdekes előadást hallottak az egészséges táplálkozásról és arról, miért tudják megtisztítani a növények a levegőt. „Legjobban a játékkészítés tetszett. A műanyag palackokból, kupakokból amőbát és Scrabble-t csináltunk” – mesélte.

Benedek megemlítette, hogy a kupakokkal jól lehet gombfocizni, de akár egy egész házat is be tudnak burkolni velük. Ez utóbbi a foglalkozáson hangzott el, ahogyan az is, hogy milyen háztartási szemetet tilos a kukába dobni. Kiderült, hogy a tisztítószer-maradékot, a gyógyszert és más vegyi anyagokat szelektíven kell gyűjteni.Nemzetkozi_program_ELTE-s_diakokkal2

„Az elmúlt harminc évben folyamatosan napirenden van a környezeti nevelés kérdése, sokat beszélünk róla, de kevés a konkrét előrelépés. Jobban odafigyelünk az áramfogyasztásra és a hulladékgazdálkodásra, ennél több azonban nemigen történt. Ezért is álltunk a Plant for the Planet mögé, amely a szemléletváltásban hozhat eredményt – hívta fel a figyelmet Mesterházy Ferenc, az ELTE Gyertyánffy István Gyakorló Általános Iskola igazgatója. – Ha általános iskolás korban sikerül az érzékenyítés, a gyerekek felnőve is elkötelezettek lesznek a környezetvédelem ügye mellett. Nagyon fontos, hogy ne csak részterületeket érintsünk, hanem az összefüggéseket megmutatva komplexen kezeljük a kérdést. Pontosan ilyen a Plant for the Planettel közösen szervezett környezetvédelmi nap, amin az ember természetromboló tevékenységének több vetületére is felhívjuk a figyelmet. A fő motívum a szén-dioxid megkötése és az ehhez kapcsolódó faültetés. Szeretnénk megmutatni, hogyan lehet jó környezetvédelmi gyakorlatot létrehozni és működtetni. Ehhez mi adjuk a pedagógiai programot, a mozgalom hazai képviselői pedig a szakmai tudást.”Nemzetkozi_program_ELTE-s_diakokkal3

A Gyertyánffy hosszú távú együttműködést szeretne kialakítani, első körben a többi gyakorlóiskolával osztaná meg tapasztalatait. Ősszel a hegyvidéki oktatási intézmény ad majd otthont a klímanagykövet-képzésnek, amire más iskolákat is meghívna. Addigra minden bizonnyal elkészül a Plant for the Planet kiadványának magyar fordítása, amin Józsa Ildikó igazgatóhelyettes vezetésével gőzerővel dolgoznak az iskola felsős tanulói.

MM.