Normafa – a lehető legtöbb fát igyekszünk megőrizni
Az elmúlt napokban több sajtóorgánumban is megjelent, hogy 220 fát tervez kivágni az önkormányzat parkolóépítés miatt. Erről kérdeztük Pokorni Zoltán polgármestert.
– Miért van szükség a fakivágásokra?
– A szóban forgó területen korábban egy hétvégi ház és gyümölcsöskert volt, ami évtizedek óta gondozatlan. Az elhagyott, elvadult kert ma leginkább egy bozótos, a gyümölcsfák rég kiszáradtak, a drótkerítés leszakadt. Ezen a területen történne a fák kivágása. A mostani parkolók természetvédelmi területen, erdőövezetben vannak: legjobban a síház melletti, töredezett aszfaltos parkolót ismerjük, mellette egy olajos, mocskos buszvégállomás és buszforduló van. Ennek megszüntetése, felszámolása a cél, hogy ne a város legszebb panorámájú részén álljanak a buszok és a parkoló autók, hanem adjuk vissza a zöldnek, és egy kevésbé értékes területre tegyünk parkolót. Sokan nem értik, hogy azért van szükség a fejlesztésre, hogy rendezett mederbe tereljük a tömeges igényt. Balkáni állapotok provokálták ki a Normafa fejlesztését. A környék utcáiban is rendezett viszonyokat szeretnénk, mert az sem megoldás, hogy az az egymillió ember, aki évente feljön ide, élhetetlenné teszi a környéket. A konfliktuspontokat szép fokozatosan megszüntettük. Ma már sokkal ritkábban van vita kerékpáros és gyalogos, a kutyás és a gyerekes között, de néha még egymásnak ugrik az autós és a környéken lakó garázstulajdonos. Valamennyi parkolóra szükség van, különben a környékbeli utcákat lepik el a helyet kereső autósok.
– Pontosan hol helyezkedik majd el az új parkoló?
– A Konkoly-Thege Miklós út Normafa felé eső vége zsákutca lesz, mert eltereljük az autó- és buszforgalmat a hegygerincről, az Eötvös út felső részén. Az a célunk, hogy a természetvédelmi területen ne hajtsanak át az autók, a kirándulók háborítatlanul tudjanak sétálni, üldögélni, gyönyörködni a panorámában. A Konkoly-Thege Miklós út zsákutcává alakuló felső része, azaz a meglévő útfelület adja majd a parkoló legnagyobb részét. Az új parkoló harmadik negyede a jelenleg is parkolóként használt murvás-köves terület lesz. A tiltakozások kapcsán most a negyedik negyedről van szó, amit az önkormányzat azért sajátított ki három évvel ezelőtt, hogy ott parkolót alakítson ki. Nem igaz, hogy ezt a szándékot ellepleztük – a parkolók áthelyezésének terve szerepel a helyi népszavazásra bocsátott önkormányzati határozatban. Az a rész, ahová a védett területről száműzzük a parkolást, nem védett erdő. A korábbi terveken azonban kész vagyok módosítani, mert abban húszautónyi növekedés volt. Ezt visszavesszük annyira, hogy pontosan ugyanannyi hely lesz, mint amennyi a korábbi három parkolóban volt, és igyekszünk megőrizni a lehető legtöbb fát.
– Hány parkolóhelyről van szó?
– Összesen 193 parkolóhelyet terveztek ide a kollégáim, ami körülbelül hússzal több, mint eddig. Mindig arra gondoltam, hogy ugyanannyit kell adni, mint amennyi eddig is volt. Ha húsz helyet követel néhány fa megmentése, az vállalható. A parkoló akkor működik jól, ha megközelíthető az új Eötvös út felől, és nem kell felmenniük a gerincre az autóknak – ezért kulcsfontosságú a parkoló alsó része. Örömmel elhagynám az egészet, de tartok tőle, hogy teljesen nem lehet.
– Ezek szerint módosítja az eredeti elképzelést?
– Nem hiszem, hogy a gyengeség jele, hogy képesek vagyunk korrigálni, módosítani. Tiszteletre méltó szándék tükröződik a tiltakozásban, ami minden egyes fát, a pár centis hajtásokat is meg akarja őrizni, értéknek tekinti. Érték is, de nekem az a dolgom, hogy az egész fejlesztést, az összes szempontot figyelembe véve, valamilyen módon egyensúlyba hozzam. Mert a fejlesztés zöld értékeket képvisel, mivel kihozza a parkolót az erdős területről, és egy közlekedési területre teszi azt. Akár olyan áron is, hogy ennek néhány fa áldozatul esik.
– Míg az autóval közlekedők inkább több parkolóhelyet szeretnének, mások azt várják, mikor jut el végre a fogaskerekű a Normafáig. Mire számíthatnak a tömegközlekedők?
– Az autósok részéről a meglévő kapacitás többszörösére is igény lenne, ám úgy gondolom, csak annyi parkolóhelyet kell mindenképpen biztosítani, mint amennyi eddig is volt. A jó sors hozta a tiltakozást, hiszen ez módot adott arra, hogy Karácsony Gergely főpolgármester elköteleződjön a fogaskerekű meghosszabbítása mellett. Ennek nagyon örülök. A fogas fejlesztését – a szerelvények cseréjét, valamint a meglévő pálya korszerűsítését, és a Széll Kálmán térig, illetve a Normafáig történő meghosszabbítását – az elmúlt években már előkészítettük Tarlós Istvánnal, mostanra pedig eljutottunk odáig, hogy minden engedélyünk megvan a kivitelezéshez. Miután a beruházás elkészült – ez a forrást biztosító pozitív döntéstől számítva is körülbelül öt évet vesz igénybe –, érdemes lesz visszatérni az autós közlekedés kérdésére. Ezt követően a parkolóhelyek számának további csökkentését is szívesen támogatom.